Jeg har i min tid med Labrador, haft mange forskellige hunde – hunde som hver især har lært mig rigtig meget. Men jeg tror at de hunde der har lært mig mest, er suverænt Indy og Power ♥
Det er 2 meget forskellige hunde, som har krævet noget helt vidt forskelligt af mig og det har været og er en fantastisk rejse og jeg nyder hver en time, hver en dag sammen med disse to fantastiske hunde. De er begge virkelig cool hunde, hunde jeg kan regne med og hunde der virkelig elsker at arbejde og så er de hjerte søde på temperamentet. Det er alle mine hunde for ellers bor de ikke hos os. I læringen har de begge været 2 drenge, der har været virkelig sent udviklet mentalt. De har bare haft utrolig begrænset kapacitet på øverste hylde de første 2 år af deres liv 🙂
Men det udmyntede sig meget forskelligt. Indy havde nogle ting han bare ikke kunne som unghund, han kunne ikke sidde ved siden af mig, han ville stå op. Han kunne løbe med kæmpe drive ud på en linje og midvejs stoppede han pludselig og kunne ikke huske hvad han løb efter. Tilgengæld løb han helt naturligt lige linjer – huntede som en proff og markerede virkelig godt.
Mentalt var han under ombygning og ting tog tid at sætte sammen, men han var en kraftful og hurtig hund og han kunne tage en million gentagelser. Tommy gik i samme periode med Skimmer der var 2 måneder ældre end Indy og de var nærmest 1 år foran Indy og jeg i øvelser og læring. Jeg tror Indy var næsten 3 år før han tog fod af en løber og fulgte foden og fandt fuglen, det blev han tilgengæld eminent god til resten af livet.
Power har altid være utrolig samarbejdsvillig. Når han var sikker på en opgave, så løb han hurtigt – men hvis han ikke var sikker nærmest lunte galopperede han og viste tydeligt sin usikkerhed. Han bøvlede rigtig meget med øvelser, hvor der var flere dummy’er i spil, alene fordi han så utrolig gerne ville gøre rigtigt – så han tænkte længe over tingene. Tilgengæld var han en guds benådet markør, han huntede som en proff og han var altid rolig og cool ved min side.
Men han kunne kun tage få gentagelser, ellers rodede det rundt i hans hoved. Han ville utrolig gerne men han kunne ikke holde det hele sammen i hovedet. Han kunne slet ikke magte større hold træninger så indtil han var 1.5 år gik jeg med ham alene. Det var ikke fordi han kørte op tværtimod – han kunne ikke holde ud at stå og vente længe så faldt han i søvn.
Det har givet mig mange spekulationer at træne disse to hunde – men også en masse skills, som jeg ikke ville være foruden. Begge disse to hunde har været en gave for mig at arbejde med og jeg elsker dem højt. Hvordan har dine hunde været at arbejde med – prøv at reflekter over de små detaljer…. ♥
Uanset om du har en hund, der er nøjeregnende, følsom eller en cool holdspiller, er det vigtigt at anerkende hunden som sin partner. Vores opgave er at vejlede og undervise hundene. Nøglen til at hjælpe hunden med at nå sit fulde potentiale, er at have en pædagogisk tankegang, det har jeg ikke altid men jeg prøver.
Jeg arbejder med følgende 4 sætninger i mit hoved, fordi de er vigtige for mig at arbejde med – det kan være noget andet du skal arbejde med. Men turde at reflektere over dette.
- Mere forståelse og mindre korrektion.
- Mere konsekvens og mindre forventning.
- Mere lyttende og betragtende, end påtvingende.
- Mere tålmodighed og mindre ego.
Selv med stærkere hunde handler det om konsistens og en intuitiv metode. Jeg får stillet tusindvis af spørgsmål om hundetræning og formentlig 90 procent af svarene reflekteres tilbage på hundeføreren. Vi mennesker ønsker så meget, at problemet skal være noget andet, end os selv. I stedet forsøger vi at fordele skylden andre steder. På hunden, på opgaven, på andre omstændigheder. Men hvis vi er ydmyge nok til at se på os selv, vores tankegang, vores metode, vores forpligtelse til at fortsætte med at lære og være ærlige over for os selv, vil vi ofte finde svaret.
En af mine grund sætninger jeg virkelig også er fan af er – Hvis du har forsøgt en indlæringsmetode i 3 uger og hunden ikke bliver bedre så gør noget andet. Hunde er forskellige og de skal trænes forskelligt – så vi kan ikke bruge “bestemte” indlæringsmetoder, blot fordi vi bedst kan gøre tingene på en bestemt måde. Vi er nød til at fornemme hunden og mærke efter hvad denne hund har brug for, ikke hvad jeg har lært for måske skal præcis denne hund, lærer dig noget nyt ♥
Jeg er konkurrence menneske over en hals – jeg vil konkurrerer og helst vinde 🙂 Det er der ikke noget forkert i, det kan faktisk være en kæmpe drivkraft, hvilket jeg syntes det er i mit tilfælde. Hundene elsker også at konkurrere og en af de sjove ting som Indy og Power har til fælles, er at de præsterer max når de er til prøve. De er begge cirkus heste, der lugter savsmulden i manegen og høre tromme virvlen og publikums aplaus. De ved godt hvornår de er på prøve og de elsker det ♥
For mig selv har jeg lært mange af de mest værdifulde lektioner i livet af mine hunde. God træning til jer alle – foråret står for døren og vi skal ud og mærke vores hunde finde nøglen til hundens fulde potentiale ♥

Venstre potet?
Er din hund venstre eller højre potet? Thats the question – i Laura Hills nye bog Gundog SOS.
Forskning i lateralisering er også nyttig til at informere om både adfærd og følelser hos vores hunde. Lige som mennesker har hunde også en højre/venstre præference og som os er de oftest højre håndet end venstre håndet. Også venstre håndet hunde er mere tilbøjelige til at være både hanhunde og yngre. Mens omkring 10 procent af mennesker ifølge Papadatou-Pastou et al (2020) er venstrehåndede, har en nylig undersøgelse af Laverasck et al (2021) fastslået, at af de 74 procent af hunde, der udviser pote præference, er 58 procent højre håndede og 42 procent venstre håndede.Dog blev hundene testet med at hente foder ud af en kong, hviket ern en meget specifik opgave. Fra denne undersøgelse kan vi antage, at venstrehåndethed er mere almindeligt hos hunde en hos mennesker og at det er påvirket af både køn og alder, med hunhunde mere tilbøjeligt til at være højrehåndet. Det ligner mennesker , idet mænd er mere tilbøjelige til at være venstrehåndet.
Mens kun 1 procent af mennesker er ambidextrøse, er denne procent del meget højrere hos hunde, omkring en fjerdel af de undersøgte. Hvor denne forskel i lateralisering bliver interessant, er i den undersøgelse, der er lavet om dens effekt på hundeadfærd. Styrken af lateralitet sovel som dryction viste sig i begge at have en dybtgående effekt på adfærd, hvor Batt et al(2009) bemærkede, at hunde med stærkere potepræference sandsynligvis ville være dristigerer og mere selvsikre og dem med svage potepræferencer var sandsynlige at være mere forsigtig. Stærkt poteforetrukket hunde var også mindre tilbøjelige til angst og overophidselse, og mere legesyge i nye miljøer og udviste roligere reaktioner på nye stimuli eller ukendte mennesker.
I en anden undersøgelse af Batt et al(2008) fandt forskerer ud af at hunde med højre pote præference (som bruger venste side af hjernen) var nemmere at træne, roligere og kunne håndterer problemer lettere, hvilket gør dem mere tilbøjelige til at få succes i hundetræning. De fandt ud af at venstre potede hunde var merer tilbøjelige til aggressiv ellere frygtsom adfærd og havde stærkere flugt eller kampreaktion.
Ovenstående er citat fra Laura Hills bog Gundog SOS, som jeg syntes er en meget interessant bog fordi den berører en masse forskellige ting vi ikke normalt tænker på i træningen af vores hunde. Dette er måske lidt nørded men også lidt sjovt.
Du kan selv teste din hund for om den er højre eller venstre præferenced. Det er tidskrævende og kræver en hjælper men selve testen er ret enkel.
Foder testen
1. fyld en kong med vådfoder og frys den ned før testen
2. Med hunden liggende foran dig, vis den kongen og lad den snuse til den
3. Placer kongen midt foran hunden.
4. Skriv ned hvilken pote hunden bruger for at holde/stabilisere kongen for at kunne slikke på indholdet, hvis begge poter anvendes så registrer også dette.
5. Fjern kongen og repeter punkt 3 og 4 – 25 gange, mens du registrere pote bevægelserne.
Første skridt testen
En hjælper eller et video kamera skal registrere resultatet.
1. Stå med din hund ved fod på en trappe afsats hvor der er bare et trin ned. Hunden skal stå op.
2. Gå med hunden ned af trinnet og registrere, med hvilket ben din hund startede.
3. Gentag øvelsen 25 gange.
Hvis du har lyst til at læse mere om dette eller bare er nysgerrig på alle Laura’s øvrige guldkorn så løb og køb denne fantastiske bog og helst i Dummyshoppen 🙂
Reflektioner på træning
Jeg har i min tid med Labrador, haft mange forskellige hunde – hunde som hver især har lært mig rigtig meget. Men jeg tror at de hunde der har lært mig mest, er suverænt Indy og Power ♥
Det er 2 meget forskellige hunde, som har krævet noget helt vidt forskelligt af mig og det har været og er en fantastisk rejse og jeg nyder hver en time, hver en dag sammen med disse to fantastiske hunde. De er begge virkelig cool hunde, hunde jeg kan regne med og hunde der virkelig elsker at arbejde og så er de hjerte søde på temperamentet. Det er alle mine hunde for ellers bor de ikke hos os. I læringen har de begge været 2 drenge, der har været virkelig sent udviklet mentalt. De har bare haft utrolig begrænset kapacitet på øverste hylde de første 2 år af deres liv 🙂
Men det udmyntede sig meget forskelligt. Indy havde nogle ting han bare ikke kunne som unghund, han kunne ikke sidde ved siden af mig, han ville stå op. Han kunne løbe med kæmpe drive ud på en linje og midvejs stoppede han pludselig og kunne ikke huske hvad han løb efter. Tilgengæld løb han helt naturligt lige linjer – huntede som en proff og markerede virkelig godt.
Mentalt var han under ombygning og ting tog tid at sætte sammen, men han var en kraftful og hurtig hund og han kunne tage en million gentagelser. Tommy gik i samme periode med Skimmer der var 2 måneder ældre end Indy og de var nærmest 1 år foran Indy og jeg i øvelser og læring. Jeg tror Indy var næsten 3 år før han tog fod af en løber og fulgte foden og fandt fuglen, det blev han tilgengæld eminent god til resten af livet.
Power har altid være utrolig samarbejdsvillig. Når han var sikker på en opgave, så løb han hurtigt – men hvis han ikke var sikker nærmest lunte galopperede han og viste tydeligt sin usikkerhed. Han bøvlede rigtig meget med øvelser, hvor der var flere dummy’er i spil, alene fordi han så utrolig gerne ville gøre rigtigt – så han tænkte længe over tingene. Tilgengæld var han en guds benådet markør, han huntede som en proff og han var altid rolig og cool ved min side.
Men han kunne kun tage få gentagelser, ellers rodede det rundt i hans hoved. Han ville utrolig gerne men han kunne ikke holde det hele sammen i hovedet. Han kunne slet ikke magte større hold træninger så indtil han var 1.5 år gik jeg med ham alene. Det var ikke fordi han kørte op tværtimod – han kunne ikke holde ud at stå og vente længe så faldt han i søvn.
Det har givet mig mange spekulationer at træne disse to hunde – men også en masse skills, som jeg ikke ville være foruden. Begge disse to hunde har været en gave for mig at arbejde med og jeg elsker dem højt. Hvordan har dine hunde været at arbejde med – prøv at reflekter over de små detaljer…. ♥
Uanset om du har en hund, der er nøjeregnende, følsom eller en cool holdspiller, er det vigtigt at anerkende hunden som sin partner. Vores opgave er at vejlede og undervise hundene. Nøglen til at hjælpe hunden med at nå sit fulde potentiale, er at have en pædagogisk tankegang, det har jeg ikke altid men jeg prøver.
Jeg arbejder med følgende 4 sætninger i mit hoved, fordi de er vigtige for mig at arbejde med – det kan være noget andet du skal arbejde med. Men turde at reflektere over dette.
Selv med stærkere hunde handler det om konsistens og en intuitiv metode. Jeg får stillet tusindvis af spørgsmål om hundetræning og formentlig 90 procent af svarene reflekteres tilbage på hundeføreren. Vi mennesker ønsker så meget, at problemet skal være noget andet, end os selv. I stedet forsøger vi at fordele skylden andre steder. På hunden, på opgaven, på andre omstændigheder. Men hvis vi er ydmyge nok til at se på os selv, vores tankegang, vores metode, vores forpligtelse til at fortsætte med at lære og være ærlige over for os selv, vil vi ofte finde svaret.
En af mine grund sætninger jeg virkelig også er fan af er – Hvis du har forsøgt en indlæringsmetode i 3 uger og hunden ikke bliver bedre så gør noget andet. Hunde er forskellige og de skal trænes forskelligt – så vi kan ikke bruge “bestemte” indlæringsmetoder, blot fordi vi bedst kan gøre tingene på en bestemt måde. Vi er nød til at fornemme hunden og mærke efter hvad denne hund har brug for, ikke hvad jeg har lært for måske skal præcis denne hund, lærer dig noget nyt ♥
Jeg er konkurrence menneske over en hals – jeg vil konkurrerer og helst vinde 🙂 Det er der ikke noget forkert i, det kan faktisk være en kæmpe drivkraft, hvilket jeg syntes det er i mit tilfælde. Hundene elsker også at konkurrere og en af de sjove ting som Indy og Power har til fælles, er at de præsterer max når de er til prøve. De er begge cirkus heste, der lugter savsmulden i manegen og høre tromme virvlen og publikums aplaus. De ved godt hvornår de er på prøve og de elsker det ♥
For mig selv har jeg lært mange af de mest værdifulde lektioner i livet af mine hunde. God træning til jer alle – foråret står for døren og vi skal ud og mærke vores hunde finde nøglen til hundens fulde potentiale ♥
Brugsprøven
Året startede godt med første prøve i DRK regi som var en Brugsprøve i Bække. Hele 2 Brown Hunt’ere var til start og sørme om ikke de begge bestod brugsprøven med Bravour 🙂
Kæmpe tillykke til….
Mette Thomsen og Brown Hunt’s Power Signe
Benny Lauritsen og Brown Hunt’s Happy Aya
Vi ønsker også tillykke til Katja Hillebrand og Femba’s Extraordinary Freya, som er efter Power og som også bestod Brugsprøven – virkelig sejt af jer alle 3.
Nu har følgende bestået Brugsprøven fra sommer kuldene
Brown Hunt’s Hopla
Brown Hunt’s Havanna
Brown Hunt’s Happy Aya
Brown Hunt’s Highlight Hank
Brown Hunt’s Power Signe
Brown Hunt’s Power Twist
Mega sejt og nogle af jer træner jeres første hund og i har bare fulgt træningen så fint og nået i mål. Nu er det Debutant prøven vi træner imod.
Håber der er flere fra kuldene der ønsker at prøve kræfter med Brugsprøven som er en lille og virkelig fin prøve som viser de basale færdigheder hos hundene. Det er ikke en svær prøve det eneste hunden skal er at gå lineføring, fri ved fod, sid og bliv på 50 m – med indkald, en apportering med aflevering til hånd og en skud test. Så det er blot de basale lydighedsting, så kast jer ud i det 🙂
Uge 1/2025 Fawn er drægtig
Fawn er drægtig og jeg er så spændt på dette kuld. Hun er så fin en tæve at jeg krydser ALT jeg kan for at der kommer mange tæver. Jeg skal beholde en tæve fra dette kuld og der er så mange der gerne vil have en tæve, alle tidligere hvalpekøbere og alle nogen jeg frygtelig gerne vil sælge til, så det ville virkelig være rart med en flok piger 🙂
Der må også gerne komme nogle gode drenge – for jeg har også 3 rigtig fine hvalpekøbere som jeg gerne vil levere en fin dreng til – så der er stort press på Fawn, men hun ved det heldigvis ikke 🙂
Vi får se hvad hun bringer, men fedt at hun allerede nu er tydeligt drægtig – det kan tyde på at hun bærer et pænt kuld, men meget kan ske i de næste uger og det er før set at en del af kuldet er reabsorberet, men vi krydser fingre.
Ugen er gået med status i butikken og træning af hundene. Lange gå ture og det nyder jeg bare så meget, at trave en lang tur og få luftet hovedet. At gå er blevet en del af min hverdag og jeg elsker det. Selvom vejret har været utrolig tungt og gråt i alt for lang tid nu.
2. januar gik turen til Juelsminde en lang frisk gå tur i solskin og frost der bed i kinderne. Første dag med solskin i næsten 2 måneder i min del af landet og det var virkelig tiltrængt. Alt har været meget gråt og vådt.
I næste uge begynder de at fælde vores skov og jeg er SÅ spændt på det. Vi får super meget mere lys, men også mere vind så vi må se om vi kommer til at elske det eller …. Men jeg tror det bliver virkelig godt. Selve fældningen tager ingen tid men så er der en masse der skal flises og så skal der plantes nye træer til næste generation her på stedet – så fedt med et vinter projekt som jeg ikke skal deltage i – jeg har nok at gøre med hvalpene som bliver født omkring 1-5. februar.
Der er stadig lidt jagter der skal afvikles og så havde jeg meldt Smilla på Open Fieldtrial på Rhoden her i januar men sørme om hun ikke lige er startet sin løbetid – det var virkelig ikke særlig pænt gjort Frøken Smilla – med fornemmelse for sne 🙂
Uge 52 Jule ugen
Endelig begyndte julefreden at sænke sig. Ro i butikken, altså ro på den måde at jeg kunne starte med at tælle status og ryde op efter et par travle måneder.
Skønt juleaften med familien og Tommy og jeg fik trænet lidt hund i juledagene, hvilket var tiltrængt efter mange jagter med alle hundene så var det tid til at stramme op og få rutinerne ind igen.
Lørdag holdt vi jule træning for H-kuldet og Power-kuldet der har fulgt træningen hos os og de var som altid utroligt motiveret og skønne at være sammen med. Hundene rykker sig så fint og flere er klar til debutant testen når det bliver en mulighed i februar/marts.
DRK sydjylland holder uofficielle prøver den 1. februar i Marbæk så der er en chance for at teste formen for jer alle. Se mere her på linket https://www.drk-sydjylland.dk/drkproever.asp?bid=4885
Søndag var vi på den skønneste julejagt på Rhoden Gods – et sted som jeg virkelig nyder hver eneste gang jeg sætter mine ben på dette smukke sted. Johan der er skytte på Rhoden er en ganske ung mand på bare 24 år, men hvor er han dygtig. Altid rolige og kontrolleret, altid fuldt overbliv og utrolig behagelig at være omkring. Hvilken gave han er til stedet. Han er naturligvis omgivet af dygtige mennesker der hjælper ham men jeg er så imponeret over ham.
Ud over at stedet er utrolig smukt og at vi bliver anerkendt for vores arbejde så bliver forkælet med det lækreste mad. Jeg har kun superlativer at strø om mig med det er en fornøjelse at komme på Rhoden 🙂 Jeg føler mig så taknemlig ♥
Uge 51/24 – Løbetid og Novice Fieldtrial
Ugen startede med at Hopla gik i løbetid. Det var jeg ikke helt tilfreds med for nu stopper hun med at vokse i højden og jeg syntes hun er virkelig lille 🙂 Men hun er så sød og sjov at træne med så foreløbigt bliver hun her hos os, så må vi se…. Brick og Maybe blev øjenlyst i sidste uge og det har jeg helt glemt at skrive, men de var uden anmærkninger begge to, så nu er de begge avls klar og de bliver 2 fine hunde, som vil præge vores opdræt positivt fremover.
Jeg bare ELSKER Maybe – hun er helt særlig for mig den lille sorte dame som har en sødme og en charme og samtidigt er hun SÅ fræk – det er lige mig 🙂
Træner og træner med Power og Smilla. Begge de to er fantastisk dejlige at arbejde med og de udfordre mig hele tiden. Tror sgu de ligger i hundegården og taler om hvad de skal finde på for at give mig flere ting at tænke over 🙂
Power slider med sin back kommando, hvis der er andre dummy’er i spil. Han vil mægtig gerne gøre rigtigt, så han tvivler og tænker når han får en kommando. Hans stop er tilgengæld blevet meget bedre, men jeg belønner ofte med bold for et godt stop og han bare elsker bolde 🙂
Smilla er en festlig dame med lidt meget krudt i måsen og lidt meget ben i næsen. Hun tænker ikke ret meget over tingene – tværtimod hun syntes hun sagtens selv kan regne ud hvilke dummy’er der skal hentes først, det kræver lidt PU samtaler og en masse gåeen frem og tilbage i terrænet for at lægge dummy’er ud igen, som lige fløj ind i hendes mund ved en fejl 🙂
Meeen hun er virkelig også en sjov og dejlig tæve at træne med. P.t. går jeg og venter på at hun skal gå i løbetid – så vi kan få det overstået inden prøverne i foråret.
Denne uge har også budt på mit første møde i Dommerudvalget og det var spændende. Der bliver lavet SÅ meget arbejde bag kulisserne, for at en klub som Dansk Retriever Klub kan fungere og det arbejde er nærmest usynligt, hvilket er lidt synd at medlemmerne ikke kan se, hvor meget de frivillige i klubben slider.
Jeg glæder mig til at trække i arbejdstøjet og hjælpe til med det arbejde der ligger i dette udvalg. Det er en tung arv at løfte når jeg skal afløse Henriette Schausen for hun er en stor kapacitet i udvalget på utrolig mange punkter. Heldigvis har hun lovet mig at jeg må ringe og få hjælp 🙂
Torsdag var de søde piger her og træne med unghundene. Fedt at Trine, Henriette, Lone og jeg har unghunde i samme alder og kan træne med hinanden på lysbanen og dermed sparer sammen – jeg syntes det er fedt at træne med nogen der tør åbne munden og sige “hvorfor gør du det der eller Nu må du lige stramme op”. Det er det aller vigtigste når vi træner sammen at vi hjælper hinanden til at blive bedre.
Fredag var Power og jeg på vores anden Novice Fieldtrial. Den første på Lykkesholm der gik han kanon men på sidste såt var der en fasan der landede 2 meter fra os og der blev presset for stort. Det har vi arbejdet med, så nu ved han at det der ligger lige omkring os, det samler jeg op så det skal han ikke bekymre sig om. Men det krævede lige et par såter hvor jeg stilte mig tæt på skytterne og det er ikke der jeg normalt står – men det skal man huske inden en novice prøve.
Denne gang var han skarp og han hentede 8 fine fugle og fik sit Excellent og sørme om ikke det var med glimmer på for vi blev også Guns Choice – det var så dejligt for jeg syntes at Guns Choice er så fin en ting at vinde, for det er jo skytterne der kåre den jagthund de gerne ville have med sig på jagt og det er for mig den fineste “præmiering” man kan få.
Dejligt at kunne sætte flueben ved denne merite også. Det betyder at Power har nået alle de mål jeg satte for 2024, Excellent på Novice Coldgame, Excellent på Novice Mocktrail & Excellent på Novice Field trial, alt sammen i hans andet leve år. Det er flot og jeg troede ikke at vi ville komme igennem i år – for vi har slidt med at sætte dirigeringerne sammen og få flyd på det, vi har slidt med stopfløjtet – af en eller anden grund så havner jeg tit der hvor hundene syntes jeg forstyrre dem, i stedet for at de føler jeg kan hjælpe dem – så den ligger klart på mine skuldre og jeg arbejder ihærdigt med at finde en løsning.
Lørdag havde vi en skøn fridag sammen Tommy og jeg og vi valgte at køre ud til et andet område end vores eget og så træne først Brick og Maybe, derefter Canvas og Smilla. Det var et par skønne timer og i betragtning af at alle hundene har været hæftigt brugt i jagtsæsonen så gik det forbavsende fint eller også trænede vi for let 🙂
Søndag er afslapning og træning med Hopla og lidt foto i de fine solstråler.
Uge 50/Jagter, Prøve & Jule UWT
Travl uge – men også en skøn uge. Mandag var jeg prøveleder assistent på Open Fieldtrial på Ørum. En lidt blandet oplevelse, men altid dejligt at være på Ørum, flotte høje fasaner og det vildeste terræn. Der er så mange der undervurdere terrænet på Ørum og det skete også på denne prøve. Kæmpe tillykke til Norske Anne Kaurin der vandt og til Ole og Otto der fik Very Good. Begge hunde var det en fornøjelse at kigge på dagen igennem.
Tirsdag var jeg på Rohden og det er virkelig også skønne dage. Vi bliver SÅ godt behandlet på både Ørum og Rohden, omgivet af søde mennesker, med den skøreste humor – i love it ♥
Virkelig travl uge i Dummyshoppen så jeg har arbejdet meget i denne uge ofte til ude på de meget sene timer, men også en stor frihed i at kunne arbejde om aftenene når andre omstændigheder gør at jeg er væk om dagen.
Lørdag afholdt vi en Jule Uwt for region Centrum. Det er bare så fantastisk at være omgivet at nogle skønne mennesker der gør sådan et initiativ til en let og overkommelig opgave – så tusinde tak til Erwin, Birger, Anja, Irene, Charlotte, Anders, Signe, Suzanne, Gitte, Marlene og Henriette – I er mine personlige stjerner af hjertet tak for jer.
Også en stor tak til mine leverandører Avignon v/’Simon Gabel, Eqidan Vetline, Mystique og naturligvis Dummyshoppen for at sponserer præmier og hjælpergaver – det tror jeg at DRK Centrum sætter stor pris på.
Tak til DRK Centrum for det fine gave kort til Østjysk våbenhandel det var en fin anerkendelse.
Søndag var vi begge på slyngeljagt på Rhoden og jeg må bare sige jeg er SÅ imponeret over Skytten Johan. En ung mand på bare 24 år som leder jagterne som var han en af de garvede skytter. Altid sød og venlig, taler altid pænt til os og viser stor taknemlighed for vores hjælp – en fornøjelse at få lov at tilbringe sin fritid i så fin selskab.
Jeg træner ganske hæftigt med Power i denne tid. Vi har en time midt på dagen hvor vi går ud i dagslys og giver den gas. Han bliver bedre og bedre på sine retninger og han slipper også mere og mere sin usikkerhed og tror lidt mere på mig, men det er en proces som tager tid og jeg har ikke været god nok til at læse ham fra starten så nu er jeg lidt på bagkant.
Men idag har han løst de samme opgaver som Smilla. Længderne er ikke et problem mere håndteringen som han stadig tøver på ind imellem. Han er en tænker og ind imellem tænker han lige lidt for meget. Men det er også en udfordring at få det til at lykkes.
På fredag står den på Novice Fieldtrial den må gerne sidde i skabet denne gang – jeg syntes vi er klar men alt kan ske sådan en dag så vi får se.
Uge 49 – Jule UWT & Afsked ♥
Mandag og tirsdag eftermiddag gik med at gennemgå opgaverne til Jule UWT med hjælperne. Det var super hyggelige eftermiddag som jeg nød meget. Tirsdag aften kom de søde piger Henriette, Trine og Lone til træning. Jeg havde lavet lidt unghunde opgaver til os og det var utrolig hyggeligt at se pigerne igen og nu vil vi forsøge at være lidt mere stabile på træningen af unghundene.
Onsdag var en virkelig trist dag for der måtte vi gå den tunge gang med fineste Skimmer. Såret på hans has ville ikke hele og han blev gradvist mere dårlig. En fantastisk hund som vi har haft SÅ mange fine oplevelser med. Han har vundet og han har jaget, han har trænet og hygget, altid med Tommy, som savner ham meget. Den store sorte blide dreng der altid var stille omkring en og aldrig gjorde meget væsen af sig, men for os der kendte ham vidste hvor fin en hund han var. RIP kæreste Skimmer ♥
Brown Hunt’s Kira og Brown Hunt’s Spica forlod os også i denne uge, begge grundet alderdom og de skavanker den føre med sig – gode lange liv har de to fine hunde haft. 2 tæver som har sat sit præg og som er meget savnet, hos Karl og Lone – Helle og Lars.
I weekenden var Ragnhild Hammelbo på besøg og skulle overnatte fordi hun skulle på Open Fieldtrial på Ørumgaard, som altid var det utrolig hyggeligt selskab.
Søndag trænede vi med H-kuldet og Power-Kuldet. De er så dygtige og hvor er jeg heldig med så søde og dygtige hvalpekøbere. Jeg nyder jeres selskab og jeres skønne hunde.
Skader på hunde – uge 48
Sikke en både smuk og stressende uge.
Skimmer har længe haft en knude på højre has og den har ikke generet ham – han har ikke været halt og virker i det hele taget upåvirket af den, men vi var godt klar over at den ikke var af den gode slags. Den er hård og ikke flytbar og sidder mellem senerne i haseleddet og egentlig mærkeligt at det ikke generer Skimmer.
Men det gjorde det så natten mellem søndag og mandag hvor han havde slikket hul på det. Jeg drog til dyrlægen som var enig i at det nok ikke var af det gode – men fordi han var så frisk så besluttede vi at give det en chance for alternativet var næsten ikke til at holde ud. Så Skimmer er nu på en kraftig prednisolon kur inkl. penicillin for at der ikke skulle gå infektion i det. Det prøver vi ugen ud og næste uge med og så ser vi om såret lukker sig og knuden bliver mindre. Hvis ikke er vi desværre nød til at lægge ham til at sove. Han bliver 11 år den 14. januar så han har haft en godt og langt liv – men hvor er det trist hvis det bliver udgangen – for han er så frisk og fin i kroppen ellers. Hører ikke så godt og har lidt senil chataract som mest betyder at han ser dårligt i mørke men ellers er han virkelig en fin senior. Vi krydser fingre for Skimmer.
Tirsdag var jeg på opsamling på Rhoden Gods en virkelig fin dag og med nogle utrolig skønne mennesker. Jeg nyder disse dage de giver mig den bedste energi og virkelig gode oplevelser med naturen, hundene og gode venner…… Skriver jeg det samme hver uge 🙂 men det er fordi det fylder SÅ meget på den gode måde 🙂
Onsdag var jeg oppe og træne Power hos Trond. Fede opgaver Trond havde lavet til os og det er sådan et skønt hold mennesker der er på onsdags holdet – de giver mig også god energi og sjove grin. Jeg syntes det er så vigtigt at vi kan spare med hinanden og lave lidt sjov med hinanden og det kan vi på det hold. I hundetræning bliver vi aldrig udlært og det er også vores hobby så vi skal heller ikke “udlæres” – vi skal hygge os og grine ad og med hinanden. Vi skal kigge på hinanden og fortælle hvad vi ser, så vi alle bliver klogere og frem for alt kunne grine lidt af sig selv 🙂 så vi husker os på at det ikke er “liv & død” men fornøjelse!
Torsdag opsamling på Ørum. Altså de dygtigste Herregårdsskytter jeg nogensinde har set er suverænt Anders på Ørum, Johan og Aleksander på Rhoden. De er bare super velforberedte, utrolig dygtige til at give instruktion om morgenen og eftermiddagen. Pæne i tøjet og det er ikke snopperi – det høre sig til på Fasanjagter. Skytten skal ikke ligne en bonderøv fra Nakskov – men en Herregårdsskytte, der matcher kunderne i butikken. De holder altid en god tone, er altid venlige og hjælpsomme og vejledende. Det smitter af… på os alle! Derfor har jeg også rent og ordentligt tøj på når jeg møder ind, for det smitter og det kan jeg virkelig godt lide ♥
Når jeg er afsted på opsamling så arbejder jeg om aftenen og fredag var virkelig også en travl dag hvilket kom lidt bag på mig fordi jeg ikke i år køre BLACK FRIDAY i Dummyshoppen. Jeg ville egentlig gerne men jeg kunne ikke nå at sætte det op, så jeg ville heller lade være og så give nogle gode December tilbud i stedet.
Men travl dag alligevel fordi jeg har de bedste kunder ♥
Det er faktisk svært at få min lille biks til at løbe rundt fordi jeg er oppe mod nogle konkurrenter som egentlig sælger et helt andet produkt nemlig hundetræning. Rigtig mange af vores leverandører vil gerne sælge til hundetræningspladserne og det betyder at de sælger tingene ud billigere end jeg. Naturligvis… Det er jo et tillægsprodukt og ikke deres egentlig varer som er hundetræning. Men for mig er det min indkomst – mit produkt. Jeg skal forsøge at leve af dette. Jeg spår at ud i fremtiden og måske ikke så langt væk der vil Land & fritid eller Maxi zoo overtage salget af Dummy’er fordi de små butikker har været nødtil at dreje nøglen om. Så bliver det dummy’erne og træningsudstyret der bliver virkelig dyrt for alle. Så tænk over hvem I støtter og hvem I ønsker at holde igang. Privat trænerne skal nok klarer sig hvis det er dygtige nok 🙂
Fawn kom desværre også til skade i dag, piv – det resulterede i en tur i narkose og 4 sting under øjet. Min største bekymring var om penicillin og smertestillende ville få indflydelse på at hun faktisk skal parres i næste uge. Men dyrlægen har heldigvis sørget for at alle produkter er helt uskadelige. Progesteron i dag var på 4.14 så parring bliver først i næste uge.
Det har taget mig virkelig lang tid at ligge mig fast på en hanhund denne gang.
Jeg skal selv beholde en tæve og Fawn er en virkelig speciel tæve for mig. Hendes linje er unik og jeg vil så gerne fører den videre på bedst mulig måde, få kompenseret hvor hun skal styrkes og dæmpet eller holdt de sider hun er virkelig stærk på. Sundhed og mentalitet er vigtig for mig – men jeg er heldig at have en stærk tæve så jeg har råd til et kompromis eller 2, dermed ikke sagt at jeg vil bruge en usund han men jeg ved at der er ting Fawn er stærk på og så er hun clear på alle DNA test. Det giver mig frihed i andre sammenhæng.
Vi taler så sjældent om hvad der er naturlige anlæg og hvad der er produktet af en god træner og erfaring. Jeg ved præcis i min flok:
Men det er desværre ikke noget vi taler så meget om. Vi er så bange for at nogen skal syntes at vores hunde er “dårlige”. Men alle hunde er ikke gode på ALT. De har alle et eller to svage led. Men hvis vi blev bedre til at være ærlige overfor hinanden, så kunne vi avle bedre hunde. Men i dag er parringsafgiften blevet utrolig vigtig, så det kan være svært at få et ærligt svar hvis jeg spørger og det syntes jeg er synd. Jeg forsøger altid selv at svarer så ærligt som muligt og jeg er ikke bleg for at sige til en tæve ejer, at jeg syntes de skal vælge en anden han til deres tæve, fordi det vil være bedst for Racen og dig og mig.
Talte med en opdrætter kollega som helst vælger hanhunde som hun har set på jagt, det kan jeg sådan set godt forstå. Vi vil gerne have hunde der jager godt. Jeg tror bare at de linjer vi arbejder med hos jagtlabradoren alle kan jage og kun bliver bedre med alderen og erfaringen. Jeg er mere nysgerrig på de naturlige anlæg vi ser, inden hunden er 8 mdr. Derefter er den et produkt at den som går i den anden ende af linen.
Border Collie opdrættere der opdrætter til hyrdning er meget omhyggelige med dette arbejde. De har 3 vigtige egenskaber, som de virkelig er omhyggelige med. De ønsker hunde der naturligt elsker at løbe, De skal være sensitive på fløjten og de skal ikke være nærgående på fårene. Det er de 3 vigtigste ting, så er der en masse andet også men dette er virkelig noget de taler om og er bevidste om i deres avlsarbejde.
Nå men valget af avls partner til Fawn …. Jeg vil have sort ind over hvilket begrænser det til en sort avlspartner. Jeg vil have en der er stærk på hofterne. Jeg vil have en der er sensitiv på fløjten og jeg vil have en der ser ud som en labrador med et bund solidt temperament 🙂 Ja jeg er sgu lidt krævende – men vi har alle vores kæpheste.
Jeg har brugt FTW Labdom Nuthatch Nutty på Brown Hunt’s DuDer. Jeg knus elsker det kuld. De har de 4 S’er – smukke, søde, samarbejdsvillige, sunde og så vil de jage, men de er sensitive på fløjten, gode markører (kan komme fra deres mor også) men jeg syntes det kuld har ALT. Vi har selv Brick fra det kuld og der ud over så er der en tæve i kuldet der bestod egenthedsprøven til Schweiss registeret bare 13 måneder gammel. Resten af kuldet har på nær 2 været på Debutant prøve med Excellent og nogle også på Beginner – så de vil arbejde og samarbejde 🙂
Så valget faldt på Nutty, så i næste uge køre jeg til kennel Beechbrook og parre Fawn og så håber jeg at få et fantastisk kuld hvalpe og at der kommer 1 sort tæve til mig.
Imorgen fylder Fawn 6 år og vi skal fejre hendes fødselsdag med maner 🙂 hun er jo min yngling og min bedste jagthund ever ♥
Uge 47 – Samsø
Besøg af Martina og det har været SÅ hyggeligt. Mandag trænede vi hunde, da vi var færdig i Dummyshoppen. Det er så givende at tale om træning med Martina og denne gang var det om muligt endnu mere spændende. Martina har trænet reward based/belønningsbaseret de sidste 10 år, men har oplevet at hendes hunde bliver lidt for forventningsfulde med tendens til stress, når hun belønner med godbidder eller legetøj.
Efter en workshop med Anne Krüger-Degener er hun gået all in på at belønne med berøringer og korrigerer tydeligt med kropssprog og stemme. Det var virkelig en interessant samtale omkring dette emne og også en super fin reflektion af Martina på træningsprincipper. Vi (Martina og jeg) har hele tiden været enige om, at hvis vi vil arbejde med hundene på levende fugle (jagt) så kan vi ikke kun træne belønningsbaseret. Vi må også kunne korrigerer hundene for uønsket adfærd. At korrigerer en hund betyder ikke at vi straffer hunden, men vi fortæller den verbalt at det den gør er ikke ønsket. Jeg har et keyword andre gør noget andet.
Anne Krüger-Degener træner heste og hunde. Hun arbejde med labrador og Border Collies og sidst nævnte som hyrdehunde, og som hun siger – jeg ønsker at mine får, ikke bliver stresset eller lider overlast – så mine hunde er nød til at have respekt for mig og kunne bakke af når jeg beder dem om det, uanset deres mentale tilstand. AKD har både et fløjte signale og en varbal kommando som korrektion, når hundene laver fejl. Hun belønner med berøring og ros med stemmen.
Martina viste mig flere film hvor hun arbejder med hundene og det var virkelig interessant. Jeg ville gerne på kursus hos AKD men desværre taler hun kun tysk og jeg er SÅ dårlig til tysk. Men hendes tilgang til træningen er super interessant og virkelig et godt alternativ til alt det andet vi gør. Hun ejer for øvrigt en fin gul hanhund som er søn af min Paddy hvilket var virkelig sjovt at opdage oveni 🙂
Tirsdag tog vi en tur til Samsø alene fordi den ø bare er så smuk og vi trængte til en tur. Vi nød en lang travetur ved havet og en lækker frokost hos Søster SideVind – tak for turen Martina det var Awesome 🙂
Tirsdag gik Fawn i løbetid – det gav skisme mig noget stress. En måned før tid og midt i jagtsæsonen det var virkelig ikke ret godt men sådan er det og intet er skidt uden at være godt for noget, nu er vi trods alt lidt tidligere på den for de hvalpe der skal til Norge og Sverige fra dette kuld.
Onsdag rejste Martina hjem igen til Østrig og jeg lagde mig igen med forkølelse og hoste. Øv hvor er det irriterende at det ikke rigtig vil slippe mig denne gang. Så ugen er gået med at pleje mig selv og Tommy som også har været noget forkølet.
Nu er det weekend og jeg kan ikke holde mig i ro i det fine vejr så jeg har leget lidt med mit nye kamera Canon Eos R7 som er noget lettere din mit Eos 5D men der er lige lidt tilvending så jeg kæmper lidt med det 🙂
Men lidt finer billeder blev det til i dag af lidt hunde naturligvis.
Uge 46 – Fawn
Endnu en travl uge hos os. Mange opsamlinger og hvis der er nogen der arbejder igennem på jagterne så er der Fawn 🙂 Hun er uundværlig for mig i mit team fordi jeg forsøger at beskytte Power og Smilla for at skulle arbejde på alt. Fawn bliver misbrugt på alt og hun arbejder hele dagen – hvorimod Indy, Power og Smilla kun har halve dage. I år har opsamlingerne ligget tæt i nogle uger så vi har været afsted 4 dage og de 3 af dem i streg. Det er hårdt for hundene når det står på i flere uger, men de nyder og igen Fawn knokler ikke kun på opsamlingerne hun driver også for Tommy på bonde jagterne. Jeg tror aldrig jeg har haft en tæve der er så fysisk stærk og mentalt stærk. Jeg elsker hende højt, til trods for at hun aldrig bliver en Fieldtrial hund på højeste niveau.
Jagtsæsonen er en skøn tid og hvor er vi heldige at få lov at se så mange smukke steder og møde så mange skønne mennesker. Jeg nyder de steder vi får lov at komme for det er et stort privilegium. De fleste steder er det private jagter, hvor skytten naturligvis skal præsterer, men i en langt mere rolig atmosfære end på salgs jagter. Vi bliver taget utrolig godt hånd om og vi bliver værdsat i en grad der er de færreste forundt. Vi glæder os over at der bliver sat pris på at vi hjælper og ofre fridage fra job og slider hundene op. Tilgengæld bliver vi sørget for som konger og baroner.
Der er fantastisk stemning og vi griner og hygger os. Tror jeg har skrevet det før men i guder hvor bliver jeg fyldt op med god energi. Flere steder har jeg mulighed for at få et par træningsfugle i løbet af dagen til Power og Smilla – det er også et stort privilegium.
I Danmark er det ikke så let at få mulighed for at købe sig ind på træningsfugle – så jeg må nøjes med opsamlingerne. Men ville ønske at træningsmuligheden var til stede så ville jeg helt sikkert være kunde.
Søndag holdt vi fødselsdag med familien og lille Zoe var naturligvis også med. Altså hvor er hun en skøn pige. Harry var naturligvis også med og nøj han er blevet stor og en utrolig sød dreng.
Martina kom på besøg fra Østrig og hun landede også søndag og skal være her nogle dage – hvor er vi heldige at vi kender så skønne mennesker der vil rejse så langt for at være sammen med os – jeg bliver helt ør i hoved og utrolig glad.
Lidt billeder fra søndagen kommer her:
Uge 45
Virkelig kedelige overskrifter – men bær over med mig jeg forsøger at få opdateret hjemmesiden hver uge og dette er en af måderne – der er ingen grund til at have en hjemmeside hvis den ikke er opdateret basta, så nu går jeg all in. Jeg er dog lidt udfordret idet at Trolle reklame som har lavet min hjemmeside – er lukket og det betyder at min editor er pist versvunden. Hjælpen var dog tætterer på end jeg vidste så tak bedste Jan for at redde mig midt i suppedasen.
Ugen startede med en prøveleder opgave på Selleberg på Open Fieldtrial. Det er altid udfordrende at være prøveleder på Fieldtrials fordi alt kan ske og dagen kan være lettere uforudsigelig. Heldigvis for mig var jeg omgivet af et erfarent dommer team der fik mig til at shine – og prøven forløb godt og vi fik placeret 4 vindere så en god dag for os alle. Tillykke til Rasmus Rasmussen der vandt denne prøve – det er stort at vinde en Field Trial og det røre mit hjerte hver gang der kåres en vinder.
Dagen efter var jeg mega syg og det gik ugen med – jeg kæmpede mig gennem dagene med arbejde i Dummyshoppen og hosten og hakken og snot over alt øv øv! Måtte melde fra til opsamling om fredagen, burde også have meldt fra om lørdagen men vidste at flere var syge og der var mandefald på Ørum så jeg kæmpede mig gennem dagen og det gik super fint.
Søndag havde jeg det lidt bedre og gennemførte træningen med mine skønne hvalpekøbere om formiddagen.
Om eftermiddag skulle vi ud og kigge på og prøve køre en ID Buzz. Jeg køre jo normalt Ford og er vant til virkelig god Service hos Bøje & Brøchner i Vejle, så jeg var mildest talt rystet over VW. Vi havde booket en prøve tur kl 14 – kom lidt i 14 og ingen tog kontakt til os og alle var optaget – efter 20 min venten gik det endelig op for dem at vi ventede på dem. Vi kørte en tur i ID Buzz …. Fin bil men men men – det var jo ikke en Tourneo. Mit højste ønske er at få en Ford Tourneo og ID Buzz kunne slet ikke være med der. Den køre fint men den er lille og svær at indrette – sæderne kan ikke tages ud uden at skulle over en computer hos VW for ikke at udløse airbags, så det var ikke bilen for mig.
Jeg må sparer og sparer – så jeg kan få mit højeste ønske opfyldt for det er en stor investering for mig at købe ny bil og så vil jeg have den som er den helt rigtig og så er det også bare mere trygt at handle med nogen jeg har tillid til og hvor vi altid har fået top service. Der kunne VW lærer noget for de anede intet om ID Buzz’ens nye lange model, det var ligegyldigt hvad vi spurgte om så kunne de ikke svarer – der er vi jo vant til Jonas Krog som kan svarer på alt og hvor vi ikke når at stille spørgsmålene, for han er allerede i gang med at fortælle os alt om bilen …
Så ingen ny bil til os det næste 6 måneder har vi besluttet og så sparer vi og får styr på lidt andre ting med vores nye skov bl.a.